A MÁV 123 járműből álló FLIRT motorvonat-flottájának jelentős része Budapest elővárosi forgalmában teszi kényelmesebbé, üzembiztosabbá az ingázást, egyes menetrend szerinti járatok a főváros agglomerációs határán is túljutnak, több város vonzáskörzetének utasforgalmát szolgálják ki, jelentősen javítva a szolgáltatás színvonalát - közölte a MÁV.

A vasúttársaság a Magyar Idők keddi cikkére reagált, amely a MÁV szerint "nem helytálló utalásokat és következtetéseket tartalmaz a FLIRT motorvonatok regionális közlekedtetésével és az IC+ kocsik sorozatgyártásával összefüggésben". A lap azt írta, hogy nincs elegendő jó minőségű távolsági személykocsija a vasúttársaságnak, ezért regionális célra épített motorvonatokat vezényel távolsági forgalomba a következő menetrendi évben.

Az Európai Unió Kohéziós Alap társfinanszírozásával megvalósuló fejlesztés projektleírásában is vállalta a vasútvállalat, hogy ezeken a szakaszokon üzemelteti a motorvonatokat. Hozzáteszik, hogy a Budapest-Eger viszonylatban korábban is közlekedtek és jelenleg is járnak FLIRT motorvonatok, az utasoktól nem érkezett panasz ezekre a járművekre.

Az elővárosi közlekedésben használt motorvonatok járműszükséglete a kora reggeli és délutáni csúcsidőben magasabb, mint délelőtt és kora délután. Ennek köszönhetően nyílik lehetőség a délelőtti órákban egy mozdonyvontatású szerelvény helyett a környezetbarát és energiatakarékos motorvonatot közlekedtetni a Budapest-Békéscsaba viszonylaton is. Mivel a modern szerelvények személyvonatként és néhány esetben gyorsvonatként közlekednek, ezért nem az intercity kocsik helyett alkalmazza a FLIRT motorvonatokat a vasútvállalat.

A MÁV kifejti azt is, hogy a svájci STADLER gyár FLIRT vonattípusából 2007-2010 között 60 állt forgalomba, főként Budapest elővárosában, 2014 márciusa és 2016 decembere között pedig újabb 63 motorvonatot állítottak forgalomba. Az új járművek érkezésével nemcsak a fővárosi agglomeráció utasai nyertek, hanem az ország más területein utazók is, hiszen az elővárosban felszabaduló, jobb minőségű kocsikat át lehetett csoportosítani oda, ahol korábban idősebb, használt járművek jártak - írták.

Megjegyezték azt is, Magyarországon üzemel a világ legnagyobb, egységes FLIRT-flottája: év végétől már  133 első generációs FLIRT vonat szállít utasokat, ebből 123 a MÁV-START állományában, 10 darab a GYSEV-nél. A korszerű, akadálymentes, hatékony energiafelhasználású motorvonatok a villamos visszatápláló fékberendezés segítségével a felvett energia 25-30 százalékát visszatáplálják a hálózatba, így a járművek több tízmillió megtett kilométer alatt több milliárd forint értékű villamos energiát takarítottak meg a vasúttársaságnak.

Hangsúlyozzák azt is, hogy a MÁV-START már döntött 50+50 darab, belföldi, 160 km/óra sebességű IC+ kocsi sorozatgyártásának elindításáról és az előkészületek már zajlanak egy április elején megjelent kormányhatározat alapján. A kormányhatározatban a forrás biztosítását is rögzítették, erről az NFM támogatási szerződést köt a MÁV-START-tal.

A MÁV-START 20 darab (10 másodosztályú termes és 10 többcélú, akadálymentes és kerékpárszállításra is alkalmas) nemzetközi forgalmú, 200 km/óra sebességű IC+ kocsi gyártását is előkésztette. A vasúttársaság a járművek gyártásának megkezdéséhez már elindította a szükséges közbeszerzések lebonyolítását, a folyamat várhatóan 2017 elején zárul le. A Siemens Zrt. és a Knorr-Bremse GmbH konzorciuma által  megnyert, a forgóváz- és fékrendszer-alkatrészcsomagok együttes beszerzésére kiírt közbeszerzési eljárás csak a nemzetközi forgalmú IC+ kocsikra vonatkozik, a belföldi IC+ kocsik forgóvázának és fékrendszerének szállítására a MÁV-START még nem kezdte meg a közbeszerzési eljárást. Mind a 20 darab nemzetközi kocsihoz szállított forgóváznál viszont jelentős a hazai hozzáadott érték - írták.